دیدار تیم های ملی فوتسال ایران و فرانسه در جام جهانی با حاشیه های زیادی رو به رو شد و برخی افراد و کشورها خواستار ورود فیفا به این موضوع شدند چرا که آنها اعتقاد دارند دو تیم خودشان نبودند!

فوتسال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، تیم‌های ملی فوتسال ایران و فرانسه در دور سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال ازبکستان یکشنبه یک مهر به مصاف هم رفتند و تیم ملی ایران با نتیجه ۴ بر یک به برتری رسید و با کسب ۹ امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک هشتم نهایی شد.

این دیدار در شرایطی برگزار شد که هر دو تیم پیش از بازی ۶ امتیازی بودند و ایران با تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار داشت. تیم صدرنشین در مرحله یک هشتم نهایی باید به مصاف مراکش و سپس به مصاف برنده دیدار برزیل و کاستاریکا می‌رفت و تیم دوم هم ابتدا با تایلند و در صورت صعود به یک چهارم نهایی با برنده دیدار پاراگوئه و افغانستان رو به رو می‌شد. نتیجه تساوی هم موجب می‌شد ایران اول و فرانسه دوم شود.

این مساله موجب شده بود در نیمه اول، هر دو تیم به وضوح نه تنها تلاشی برای گلزنی نداشته باشند بلکه تمایل داشته باشند گل بخورند تا بلکه در سمت ساده جدول قرار بگیرند و نتیجه آن هم یک نیمه سرشار از اشتباه و بدون موقعیت گل را شاهد بودیم.

اما در نیمه دوم و از آنجا که فرانسوی‌ها کاملاً انتخاب کرده بودند که در بدترین حالت به تساوی راضی هستند تیم ایران حملات خود را شروع کرد و گل اول ایران هم در شرایطی به ثمر رسید که به نظر می‌رسید دروازه بان فرانسه نه تنها تمایلی به مهار توپ ندارد بلکه با کشیدن پای خود از مقابل توپ، راه را برای گل اول ایران باز کرد.

واکنش‌ها به این دیدار؛ از نقد تا تحریم

این مساله با واکنش‌های بسیار زیادی مواجه شد و بسیاری از کارشناسان و رسانه‌ها به آن پرداختند تا جایی که صحبت‌هایی مبنی بر پیش کشیدن پای فیفا به این پرونده مطرح شده است.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این دیدار را برای فوتسال «شرم آور» توصیف کردند.

اما برخی هم پا را از این فراتر گذاشتند و معتقدند فیفا باید در این دیدار مداخله کند و تحقیقات لازم را به عمل بیاورد. زیرا آنچه که در این دیدار مشاهده شد به دور از روح ورزش و روح فوتسال بود.

برخی هم معتقدند این دو تیم مستحق تحریم از سوی فیفا هستند. در این میان برخی از کشورها هم شکایت خود را نسبت به این دیدار به فیفا اعلام کردند و به نظر می‌رسد در ساعات و روزهای آینده شاهد ورود دیگر کشورها به این مساله باشیم.

پایگاه خبری «zerozero» اعلام کرده است که لیبی به شکل رسمی به فیفا شکایت کرده است و خواستار انجام تحقیقات در خصوص این بازی شده است و از این بازی با عنوان «رسوایی» یاد کرده است.

رسانه «todavida» هم در واکنش به این دیدار نوشته است که آنچه در این بازی دیدیم مانع از آن می‌شود که فوتسال را در میان رشته‌های المپیکی ببینیم.

واکنش فوتسال پلنت

سایت مطرح فوتسال پلنت هم در واکنش به این دیدار نوشت: واقعاً متاسف هستیم اما مجبوریم بگوییم که «بی بازی» در بخارا به پایان رسید. فوتسال در این بازی شکست خورده است. گل‌های نیمه دوم نمی‌تواند نمای کلی به جای مانده از این مسابقه را پاک کند. ما این انتظار را نداشتیم، ما برای ورزش خود لیاقت بیشتری قائلیم.

دو نگاه و دو رویکرد

آنچه از سوی تیم ملی ایران و تیم ملی فرانسه در این دیدار مشاهده شد می‌تواند قابل توجیه باشد. از دو منظر می‌توان به اتفاقات این دیدار واکنش نشان داد.

نخست آنکه برای رسیدن به هدفی بزرگ، انتخاب مسیر ساده امری معقول به نظر می‌رسد و این چیزی بود که ایران و فرانسه در این دیدار انتخاب کردند.

نگاه دیگر این است که تیمی که هدفی بزرگ را در سر می‌پروراند باید شجاعت و شهامت کافی برای رویارویی با هر حریفی را داشته باشد.

موضوعی که باید در این خصوص مطرح کرد این است که در این دیدار، فرانسه حتی با نتیجه تساوی هم به هدف خود می‌رسید و از همان ثانیه ابتدایی بازی تا ثانیه پایانی بازی نشان داد چیزی جز تساوی یا شکست نمی‌خواهد و تحت هیچ شرایطی حاضر نیست دست به بازی تهاجمی بزند حتی اگر دروازه بان تیم ایران جلو کشیده باشد و با اشتباه توپ را به حریف بدهد و فضا برای رسیدن به گل کاملاً باز باشد.

اما سوالی که باید از کادر فنی تیم ملی پرسید این است چرا پس از چند دقیقه که از شروع نیمه اول گذشت و فرانسوی‌ها هدف خود را با سبک بازی خود به خوبی نشان دادند باز هم تیم ایران بازی اولیه خود را ادامه داد و در بازی فرانسوی‌ها شرکت کرد؟ مگر نه این است که در همان ابتدای بازی پایان بازی قابل پیش‌بینی بود؟

کد خبر 883637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 32
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    شمسایی اشتباه کردی وقطعا فیفا وارد و دوتیم را جریمه سنگینی خواهد کرد
    • ali IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      فیفا نمیتونه ب ایران چیزی بگه چون ایران با چهار گل بازی رو برده.نتیجه مهمه
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      39 4
      اولاچه ربطی داشت به شکایت لیبی ازایران؟دومانتیجه مهمه؛فرانسه عمداگل میخورد😉
    • فدراسیون فیفا IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      2 1
      به نظر من هر دو تیم کار درستی انجام دادن ، مشکل فیفا هست و باید قوانین و جدول رو جوری بذارن که هر تیمی موفق عمل میکنه مسیرش هموارتر شه و اما و اگر نذاره
  • پویان IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    169 7
    درکل قرعه کشی باید جوری باشه که مسیر از قبل مشخص نباشه تا همه تیمها با قدرت و پرتلاش کارکنن
  • مرتضی استقلالی IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    یک سوال ، اگر لیبی و یا سایر تیمهای دیگر جای این دوتا تیم بودند آیا چکار میکردند؟ جواب مشخصه ، دقیقا همین کاری رو میکردند که این دوتا تیم کردند - پس به جای الکی ژست گرفتن ساکت بمونن و به تماشای ادامه بازی ها بنشینن .
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      69 11
      اصلا یک تیم بخواد ببازه دوم بشه، یا بخواد به بازیکنان اصلیش بازی نده، به نظرم به بقیه ربطی نداره
  • امیر NL ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    64 14
    اگر گل بحودی میزدن جالب و کمدی میشد😅😂🤣 بیشترین گل بخودی تاریخ رو ثبت میکردن😅😂🤣 بعد شمسایی باید از نیمکت نشینان استفاده میکرد و ارنج های مختلفی رو انجام میداد😅😂🤣
    • رامین IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      13 6
      اصلا نیاز نبود واسه باخت تیم دوم بفرسته یاکلا تابلو بازی دربیاره میتونست برنامه ریزی کنه بازی های قبلو با تساوی یا باخت تنظیم کنه نه بازی اخر تابلو بازی نکنن
  • محمد نعمتی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    27 21
    ایران با تمام توان بازی کردحرف بی ربط میزنید
  • سامان IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    19 10
    واقعیت این بود که چون صعود دو تیم مسجل بود،تیم بازنده این بازی،در مسیر راحت تری برای صعود به دیدار نهایی قرار می گرفت و دلیل تعارف دو تیم به گل خوردن هم همین بود!!
    • امیر IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      26 2
      نه بابا تنهایی به این نتیجه رسیدی خدایی چندساعت فکر کردی تا به نقشه ای که دوتیم کشیده بودن برسی ؟اینو که توی تیتر بود
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    23 6
    تازه یادشان آمد که بخشی از ورزش نتیجه گیری به هر قیمت شده
    • پویان IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      9 9
      جدی می فرمائید!
  • Sohyl Kia IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    47 14
    هیچ انتقادی به‌ ایران وارد نیست چون با چهار گل حریف رو شکست داده
  • ایرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    51 14
    لیبی و سایر کشورها بیخود میکنن به ایران ایراد بگیرن. ایران قاطعانه بازی رو برد. باخت در مرام ایرانی ها نیست. ایرانی ها از شکست متنفرن. برن فرانسه رو محروم کنن
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    35 8
    اگر قرارربود ببریم باید از اول می زدیم گل بیشتری می زدیم تا حداقل ف انسه را ذلیل کنیم
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    35 4
    ایران به هرحال با وجود مشکلاتی که داشت،برنده شد. برید یقه فرانسه رو بگیرید. بعدم تقسیم بندی مراحل حذفی خیلی مزخرف بود که تیم ضعیفتر به ضعیفتر بیفته
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    32 8
    الان باید از فرانسه شکایت کنن نه ایران
    • محمد IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      1 0
      واقعا یکی باید بره یقه فیفا رو بگیره با این تقسیم بندیش، بدترین جام جهانی فوتسال رو شاهد هستیم، آخه کی تو مرحله یک هشتم قرعه میندازه، که دو تیم سخت به هم بیوفتند و دو تیم ساده مثل تایلند و افغانستان به هم بخورند.
    • علی بابامیر IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      0 0
      احسنت بنظر من باید 16تا تیم صعود کرده رو از رتبه بندی میکردن و تیم اول با شانزدهم دوم با پانزدهم به همین ترتیب هم بازیها جذابتر بودن هم این مشکلات نبود
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    36 3
    کاش حال فرانسه رو میگرفتیم ۲۰تا گل میزدیم حیف شد
  • بهرام IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    41 8
    عجب مارمولکیه فرانسه ، کلا غربی ها حقه بازند ، ولی ایران دمش گرم با برد ثابت کرد مردانه بازی میکنه
    • کوروش کبیر IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      13 2
      واقعا با نظرت موافقم کاش با بهترین نتیجه می‌بردیم تا در تاریخ برای همیشه ماندگار بشیم
  • ABTIN IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    35 3
    به لیبی این قضیه چه ربطی داره ؟
  • علی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    25 4
    ایران ۳بازی راقدرتمندانه وبا۳برد و ۲۰گل زده به پایان رساند...مگرایران به فرانسه گفته که ۴گل بخورد.. البته زورشان که به ایران نمیرسید.تصمیم خودشان بوده که چطوربازی کنند...
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    18 12
    تیم ایران اشتباه کرد، چون با تساوی هم اول میش، نباید بهانه به کمیته فوتسال و فیفا میداد، واقعا تا لحظه گل اول بازی حال به هم زن بود، و از بازی جوانمردانه به دور بود، توهین به تماشاگران و بینندگان بود، اگه هر دوتیم محروم بشن حقشونه، بخصوص خروس ها
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    21 7
    اصلا از قبل بازی معلوم بود فرانسه هم دوست داره ببازه
  • دو کلمه حرف حساب IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    15 7
    مطرح کردن این موارد مزخرف است..اگر مساوی می‌کردند شاید قابل توجیه بود ولیکن برد و باخت ، این گمانه زنی را از بین می‌برد...‌مگر اینکه توطئه از پیش بینی شده باشد که ایران دا حذف کنند.‌.
  • کاوه IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    12 2
    کاملا هردو تیم منطقی بودند،،،،،مگه خلاف قانون بوده؟!!! اصلا دوست داشتن استراحت کنند...اکثرا ه ر تیمی هم باشه دوست داره مسیر آسون تری بره
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    14 4
    ازنظر تیم ها ایران باید چطور بازی می‌کرد گل زدن به تیم فرانسه آنهم ۴ گل برای همه تیم ها سختاست. پس یکی ازاین تیم ها مقصر هستند وان تیمی که مدعی قهرمانی است ودرنیمه دوم چهار گل می‌خورد. سست بازی کرده واگر هم جریمه ای در کار باشد فرانسه باید جریمه شود .
  • م ج IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    9 4
    مردی مردانگی مرده
  • احمد IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    6 9
    آقای شمسایی قبل از شما این تیم با مربیایی دیگه هم به جام جهانی رفته،وخواهد رفت لطفاً آبروی فوتسال ،وملت رو فدای یه جام نکنید.خواهشأ
  • شریفی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    12 4
    بایستی فیفا یه قانونی بزاره که تیم اول هر گروه ، حق انتخاب حریف مرحله بعدی رو از دو تیم اول و دوم گروه مقابل داشته باشه ! اینطوری مشکل حل میشه و همه تیمها برای کسب امتیاز رقابت میکنن
    • مهدی IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      10 0
      اون وقت تیم اول گروه مقابل هم باید حق انتخاب داشته باشه یا نه؟ اگه انتخاب‌هاشون با هم جور نبود چی پروفسور؟
    • محب IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      1 0
      دم شما گرم مهدی جان
  • خلیل DE ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 5
    هر تیمی جاهی این دو تیم بود همین کار را انجام می‌دادند. باز ایران مردانگی کرده. ،،ودما. ،بعضی از حریقها از ایران و فرانسه می‌ترسند. ومیخواهند به هر طریقی شده این دو تیم را از رد خارج کنن ،،چون هر دو لیاقت قهرمانی را دارند.
  • فرشته GB ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    7 1
    به خصوص به ایران و حتی به فرانسه نمی‌توانند ایرادی بگیرند. به این می‌گویند بهانه بیجا و بی اساس دلشان می‌خواهد ایران را حذف کنند بهانه می‌گیرند. حالا خوب است که مقتدرانه و با چهار گل برد. آمار ایران با بازیهای،دیگر با تیم‌های ضعیفتر تفاوت معنی‌دار نداشت. تازه با بازیکنان بیمار و کارتی و مصدوم.
  • احمد IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    به نظر من باید برای مرحله یک هشتم و یک چهارم قرعه کشی مجدد صورت بگیره . به این ترتیب ، تیمهایی که بیشترین امتیاز رو گرفتند ، بعنوان سرگروه انتخاب بشوند ، و بین تیمهایی که امتیاز کمتری در گروه کسب کردند با قرعه کشی در گروه تقسیم بشوند . اینطوری انتخاب مسیر راحتتر یا سخت تر برای تیمها غیر ممکن میشود .
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    5 1
    از کجا معلوم که توی اون مسیر تیمی نمی‌بازد شاید فرانسه باخت و شرمندگیش بیشتر شد
  • غلامرضا معصوم زاده IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 5
    هر تصمیمی فیفا بگیرد قابل احترام است.شمسایی خیلی خامی کرد.قرعه کشی یک هشتم باید بعد از آخرین بازی و پایان بازیهای مرحله اول انجام شود..نیمه اول بازی.توهین و بی احترامی به کل جامعه فوتسال و علاقمندان و تماشاچیان و فیفا و کشور و مردم میزبان و کل نوجوانان علاقه مند فوتسال بود
  • محمدجابری IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    15 0
    به نظرمن خودوحیدشمسائی باید میرفت داخل زمین فرصت خوبی بودبرای به دست آوردن مقام آقای گلی جهان وپیشی گرفتن ازفالکائوی برزیلی
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 2
    بیا یه بازی را بردیم اونم اینجوری شد فقط باید داخلی بازی کنیم
    • سید امیر IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
      8 1
      یک بازی بردیم؟؟؟؟ شما عادت دارید ندانسته خودتحقیری کنی تیم ایران یکی از ابر قدرتهای فوتسال دنیاست
  • ایرانی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 0
    چ قدرومسائل کوچک وبی اهمیت مانورمیدن!!!!
  • ایرانی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    2 0
    ایرانی سربلنده ، و این برچسب ها بهش نمی چسبه ، فوتسال ایران خیلی سرتر از فرانسه بود و اونا چاره ای جز باختن نداشتند ، شیر همیشه شیر هست ، فیفا خودش هم میداند
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    2 1
    مگر لیبی هم جز فوتسالیست ها شده
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 1
    تیمی که برای قهرمانی بسته شده باشه دیگه کدوم ور جدول براش نباید مهم باشه اون بازی خصوصا نیمه اول آبروی هردو تیم رو برد حالا خدا کنه فیفا ورود نکنه ......
  • نفسز IE ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    1 0
    سنگ نفت گنجشک مفت شکایت میکنن تیمهای قدرتمند کنار بزارن
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 0
    اینم از فرانسه سرزمین آرزوی غرب زده ها 😂😂 اینقدر خود تحقیر نباش هموطن آلبانی ما که با اختلاف بردیم 😅😅😅 #باغ وحش غرب
  • مجتبی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 1
    من فکر میکنم که اگر با تیمای بزرگ بازی کنیم که خیلی جذابه. حتی اگر ببازیم. چون در هر صورت ما که نمیتونیم قهرمان جهان بشیم حداقل یه بازی قشنگ که ببینیم
  • مجتبی بندری NL ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    6 0
    فیفا فیفا ورود کنه.. پس امثال فیفا وسازمان های بین المللی اونجا که دارن کودکان وملت رو قتل عام میکنن کجا هستن کورن حالا گیر دادن چرا ایران با تمام قدرت فوتسال نکرده
  • مجتبی بندری NL ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    4 0
    خیلی جاها دارن قتل‌ عام میکنن بزرگ وکودک یکی نمیگه شرم آوره .. حالا اینجا با 4گل روح لطیف ورزش آسیب دیده . باید ایران جنیبه بشه
  • علی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    باید قرعه کشی به نوعی انجام بدن که تیمهای قوی در یک طرف جدول بهم نخورن
  • علی DE ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    فضاسازی تیم های کوچک و ضعیف برای تیم های قدرتمند
  • الف دال IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    تیم ما که بهرحال برنده بازی بود و شکایت از ما معنایی نداره، اما اصل مساله اینه که تیم ما برای قهرمانی عازم مسابقات شده و مصاف با برزیل بالاخره اتفاق میوفتاد حالا یک چهارم یا فینال و فقط باید به فکر برنده شدن باشیم و تمام
  • محمدرضا ظریفی کردمحله IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    0 0
    چرا بیخود حاشیه سازی میکنید ایران که بازی رو برد از کی می‌خوان شکایت بکنند . تو رو خدا خبرهای شر و ور نزنید 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
  • مجتبی IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    0 0
    خدایا کمک کن تایلند فرانسه رو بزنه
  • جلیل IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
    0 0
    هردوتون بایداز جام جهانی حذف شوند وسه سال محرم از میادین بین المللی